Leapșa despre cărți


Am primit de la ORIN o leapșă cu și despre cărți pentru care mulțumesc și pe care nu știu cui să o dau mai departe, așa că o dau tuturor celor ce doresc să își pună ordine în gânduri.

(pozele se văd mai bine individual și se deschid cu un click)

1.Când citiţi, pentru a marca locul unde aţi rămas cu lectura, folosiţi semne de carte sau îndoiţi paginile?

De obicei, nu marchez deloc, îmi amintesc rapid unde am rămas cu lectura. E ciudat. E greu să îmi amintesc alte lucruri, dar unde am rămas cu lectura îmi amintesc mereu. Folosesc și semne colorate pentru cărțile de studiu pentru că asupra lor revin des.

2. Aţi primit în ultimul timp o carte drept cadou şi, dacă da, care a fost aceasta?
Prietenul meu îmi cumpără foarte des cărți drept pentru care îi mulțumesc lui Dumnezeu că există și este așa generos cu mine. Ultima dată mi-a cumpărat cărți de fotografie și pictură pe care le savurez chiar în această perioadă, precum și o antologie de critică literară pe care o citim amândoi, pe capitole, pe rând. A propos de cadouri, i-am cumpărat lui Gulie aka Laurențiu Enache un volum de poezii de O’Hara, sper să se bucure.

3. Citiţi în baie?
Nu prea. De fapt, chiar nu.

4. V-aţi gândit vreodată să scrieţi o carte şi, dacă da, care ar fi fost aceasta?
Mă gândesc încă. Și o scriu de 25 de ani. Va avea un titlu lung și va fi în limba engleză.

5. Ce credeţi despre colecţiile de carte de la noi?
Este ok. O colecție face ordine în gânduri, în subiecte, în autori. Poți cumva previziona care va fi următorul autor. Deși nu e niciodată prea mult loc pentru cărți în bagaj, am reușit să iau cu mine o parte din colecția Ego de la Polirom, poezii de la Vinea și Cartea Românească. Acasă, în România, am mult mai multe colecții la care țin foarte mult și sunt avuția mea de suflet.

6. Care este cartea preferată?
Am două cărți preferate la care revin mereu și pe care le voi ști în curând pe de rost:

Iustin Panța – Obiecte pierdute (vol I si II) și Adrian Urmanov – Literatura de consum.

Recent, am citit The Russian Dreambook of Colour and Flight de Gina Ochsner, un roman de debut care m-a cucerit instantaneu, am citit-o de două ori pentru a nu scăpa vreo acuratețe de limbaj, aș clasa-o pe locul al treilea în preferințele mele.

7. Vă place să recitiţi unele cărţi şi care ar fi acestea?
În afară de cele menționate mai sus, recitesc și recomand mereu cărțile lui Houellebecq, Bukowski, Isiguro, Murakami, Rushdie, Jon McGregor.

8. Ce părere aţi avea de o întâlnire cu autorii cărţilor pe care le apreciaţi şi ce le-aţi spune?
Nu m-am gândit la asta, sinceră să fiu. Poate pentru că deja autorul a spus tot ce avea de spus în cărțile respective, iar eu nu știu dacă aș mai putea îngăima ceva, altfel decât pe ton jurnalistic – ceea ce nu m-ar onora. De asemenea, cei mai mulți dintre autorii pe care îi apreciez nu mai există. Mă întâlnesc, oricum, cu ei la alt nivel. Ceea ce, de altfel, și contează.

9. Vă place să vorbiţi despre ceea ce citiţi şi cu cine?
Da. Cu prietenul meu. Apoi, cu Liu, un prieten drag din București. Și cu oricine altcineva mă solicită.

10. Care sunt motivele care vă determină să alegeţi o carte pe care să o citiţi?
Recenziile din revistele de specialitate, în primul rând. În al doilea rând, dacă mă aflu într-o librărie și nu am auzit de autorul respectiv – cum, din păcate, recunosc că mi se întâmplă aici – acționez din instinct: frunzăresc cartea, citesc despre autor, prefața pe diagonală și ce au spus alții despre ea pe copertă și niciodată nu am dat greș. Există la ora actuală o ofertă de carte atât de bogată încât este păcat să nu fac acest exercițiu. Și nu în ultimul rând, recomandările fostei mele colege, Cristina Ispas, autoarea unei teze de doctorat privind Fenomenul poetic românesc postdecembrist – pe care cu nerăbdare aștept să o citesc.

11. Care credeţi că este o lectură “obligatorie”, o carte pe care cineva trebuie să o citească?
Constituția țării în care trăiește?! 🙂
Lectura nu trebuie să fie obligatorie. Ea trebuie să fie o îndrăgostire.

12. Care este locul preferat pentru lectură?
De obicei, citesc în dormitor, pe burtă. În București citeam mult și bine în tramvai (călătoream și mult cu tramvaiul, ce-i drept, pe distanțe mari). Când este cald și timp merg într-un parc și citesc pe o bancă sau pe iarbă cu căștile în urechi. Cel mai voluptos mi se pare când citesc dimineața într-o cafenea, nu mult, maxim 20 de minute, lângă un ceai cu un biscuit mic și e frig afară și poate chiar plouă, și se aude o muzică liniștită, în surdină și oamenii nu sunt gălăgioși. Fac acest exercițiu în cafeneaua unei librării din Liverpool, aproape că nu contează ce citesc, e o lectură plăcută.

13. Când citiţi ascultaţi muzică sau lecturaţi în linişte?
Dacă sunt acasă, nu pot să suport muzica. Dacă sunt în spații publice, prefer muzica pentru acoperirea zgomotului din jur.

14. Vi s-a întâmplat să citiţi cărţi în format electronic?

Doar dacă este material de studiu, științific. Am încercat să citesc și beletristică în format electronic, dar am sfârșit printându-le sau cumpărând cartea în format tradițional. Nu e de mine.

15. Citiţi numai cărţi cumpărate sau şi pe cele care sunt împrumutate?
Orice, dar prefer să fie cartea mea. 🙂

16. O carte este pentru mine… Cum aţi descrie o carte?

O carte bună este un prieten pe viață. O carte mai puțin bună este și ea o experiență.

One thought on “Leapșa despre cărți

  1. Li, mă bucur că ai găsit timpul de a răspunde la întrebări. M-ai făcut curioasă în legătură cu mulți autori, lecturile noastre nu coincid, mi-ar plăcea să încerc ceva din recomandările tale. Mi-a plăcut mult de tot descrierea ta citind într-o cafenea… te/mă și vedeam acolo, cu cartea în mînă, ronțăind biscuitele și bînd o cafea bună… Și da, ai dreptate, ”o carte bună este un prieten pe viață…”.

Leave a Reply

