nichita danilov. v-am spus că am trăit cu poemele astea


(…)
III. lazăr

Deasupra fratelui Ferapont stă fratele Lazăr.
Deasupra fratelui Lazăr nu mai e nimeni. El e într-adevăr foarte singur. Nu priveşte nici în afară, nici înăuntru, dar vede tot. Deasupra lui
nu mai e niciun puţ.
El e mai trist decât însuşi Cristos. În fiecare zi putrezeşte câte puţin şi pică în fântână.
Fratele Ferapont îşi moaie pana
în rănile lui şi-şi scrie psaltirea.
Rănile lui sunt limpezi ca nişte fântâni
şi nu putrezesc, nici nu dor. El nu scrie.
Doar sângele lui izvorăşte din răni
şi umple toată fântâna.
Ochiul lui trist ajunge până la mine,
până la mine şi glasul lui blând; el nu m-a mustrat
niciodată.
Într-una din rănile sale e şi fântâna în care scriu eu. Din când în când îşi deschide ochii şi-l priveşte pe celălalt Lazăr, pe cel din adânc.
Celălalt e la fel de slab ca dânsul.

(…)
VIII. Celălalt Lazăr

Dedesubtul celuilalt Ferapont e celălalt Lazăr.
Dedesubtul celuilalt Lazăr nu mai e nimeni. Cenuşa picură pe rănile lui şi-i acoperă trupul. El nu scrie nicio psaltire. E prea slab ca să mai poată scrie ceva.

Nici nu are destul putere să-şi ţină ochii deschişi.

Din când în când aruncă o privire celuilalt Lazăr, apoi îşi închide pleoapele obosite şi-şi întoarce faţa în altă parte.
Cenuşa îi acoperă rănile.
Fiecare rană a lui e ca o fântână.
Într-una din rănile sale
stau eu şi-mi continuu psaltirea.

Trupul lui e numai piele şi os.
E chiar mai palid decât însuşi Cristos. Îşi mişcă
încet buzele albe şi şopteşte abia:
“Apă… apă… puţină apă…” Atât.
Celălalt Ferapont îşi arde liniştit psaltirea şi în loc de apă îi presară cenuşă pe răni. În această cenuşă
îmi înmoi pana şi-mi continuu psaltirea.

Fratele Daniel nu ştie nimic din toate acestea.
Acum el abia a-nvăţat să citească. Trece cu o mică psaltire în mâini şi-i silabiseşte buchiile.
E sfârşitul lunii april şi-n curând va fi noapte.
Pasărea de pe umărul lui a zburat.
El îmi va continua psaltirea.

(nichita danilov, ferapont antologie de poezie 1980-2004, Biblioteca Românească, Editura Paralela 45, 2005)

Leave a Reply

